Autor: Doctor medic veterinar – Dr. Cristian Cristea
Am ales acest articol deoarece în 2009, am decis alături de asociata mea Dr. Ruxandra Tenia să trecem afacerea noastră la nivelul urmator, de la o Farmacie Veterinară la un Cabinet Veterinar. Mi-aş fi dorit să fi citit un astfel de articol înainte şi nu spun asta doar pentru a atrage cititori.
Este foarte important din punctul meu de vedere ca în momentul în care pleci la un drum, indiferent care este el, să fii informat, să fii pregatit, să ştii la ce obstacole să te aştepţi şi eventual, cum să le depăşeşti.
Din păcate la momentul respectiv, din entuziasmul şi inconştienţa vârstei, din cauza faptului că aveam deja o afacere începută şi consideram că ştiu destul de multe (efectuasem stagii de practică şi lucrasem în câteva cabinete din Bucureşti) ce să mai discutăm, eram mai mult decât pregătit pentru ceea ce urma să se întâmple.
Visul născut în 2002, când am început să mă pregătesc pentru admiterea la FMVB, de a deţine propriul meu cabinet veterinar, era gata să devină realitate. Din păcate, nu ştiam ce urmează.
Acum după 6 ani, concepţiile s-au schimbat şi sper să existe persoane care să poată învăţa cât de puţin din experienţa mea.
Primul meu sfat este ca înainte să începeţi această afacere, să vă stabiliţi o viziune şi să vă puneţi întrebarea „Care este viziunea firmei mele, a afacerii mele, a cabinetului meu?” Odată ce veţi avea răspunsul la această întrebare, vă va fi mult mai uşor să porniţi la drum şi să ajungeţi acolo unde visaţi. Este ca şi când aţi desena întâi harta comorii şi apoi plecaţi după ea.
Poate suna amuzant dar credeţi-mă, este adevarat. De exemplu, fără să îmi dau seama datorită unor clienţi care au intrat în cabinetul nostru în primul an, eu am reuşit să îmi creez o viziune.
Viziunea mea era să ajung să deţin cea mai prestigioasă clinică veterinară non stop din sectorul 6, cu cea mai bună echipă, care să împărtăşească valorile mele şi ale asociatei mele: să trateze cu respect şi compasiune orice fiinţă vie, să se dedice 100% la fiecare caz, fiecărui pacient în parte. În acest fel vom putea oferi cele mai bune şi complete servicii pentru pacienţii noştri, cea mai bună îngrijire iar costul serviciilor să fie pe măsura calităţii lor, adică la nivelul superior de taxare.
De ce? Datorită clienţilor care ne-au trecut pragul în acel an şi care ne spuneau că au venit la noi pentru că suntem aproape de ei şi pentru că au auzit că la noi este mai ieftin. Acum râd, dar le mulţumesc acestor oameni, pentru că atunci eu şi colegii mei eram dezămăgiţi şi frustraţi în acele momente.
Ca să vă puteţi crea o viziune, încercaţi să răspundeţi la aceste întrebări:
- Care este motivul pentru care doresc să încep o afacere?
- Când am să mă retrag din această afacere, ce vreau să las în urmă?
- Ce le furnizez clienţilor mei înafara de produse şi servicii?
- Cum ar trebui să arate afacerea mea dacă ar ajunge să fie perfectă?
După ce aţi stabilit viziunea afacerii dvs., scrieţi-o undeva şi citiţi-o în fiecare zi. Astfel, ea se va întipări şi vă va ajuta să nu deviaţi de la drumul spre reuşită.
Misiunea reprezintă felul în care veţi reuşi să mergeţi pe drumul arătat pe hartă. Am realizat în acel moment că misiunea noastră era aceea de a reuşi să tratăm fiecare pacient în funcţie de necesităţile sale, indiferent de talie, specie sau rasă, cu blană, pene sau solzi şi în acest fel, să reuşim totodată să transformăm clienţii în nişte prieteni mulţumiţi şi fericiţi pentru modul în care sunt trataţi companionii lor. Această strategie reprezenta totodată şi fidelizarea clienţilor noştri şi creşterea afacerii.
Următorul pas va fi acela de a stabili valorile, respectiv pe ce principii vom merge pe drumul de pe harta afacerii tale.
Pentru a stabili mai uşor, puteţi împărţi aceste valori în patru categorii:
- Valorile tale ca viitor om de afaceri, proprietar de cabinet veterinar.
- Valorile succesului afacerii tale.
- Valorile clienţilor tăi, adica ce îi motivează pe ei să vină la tine la cabinet şi să îţi plătească serviciile tale.
- Valorile echipei tale. Ce este important pentru oamenii care vor lucra pentru tine şi/sau alături de tine, ce îi va face fericiţi pe aceştia? ( să nu îţi treacă prin minte că vei putea funcţiona într-un cabinet veterinar singur). Indiferent de cât de mic/mare, cât de puţini clienti va avea iniţial, va fi nevoie de minim doi oameni şi când spun minim doi, vorbesc despre minimul minimului acceptat. Fie că vorbim despre un angajat sau un asociat, el va face parte din echipa ta şi va trebui să-i cunoşti valorile.
Aceste lucruri vă vor fi utile şi pe viitor când va trebui să recrutaţi oameni. Dacă acei oameni nu vă împărtăşesc viziunea pe care o aveţi, nu au ce căuta în echipa dvs., indiferent de cât de pregătiţi sunt din punct de vedere profesional.
Stabiliţi de la bun început motivul pentru care doriţi să fiţi proprietarul unui cabinet veterinar. Dacă răspunsul este pentru că doriţi să aveţi propria afacere de succes, care să produca profit, mergeţi mai departe.
Dacă răspunsul dvs. este pentru că doriţi să fiţi propriul dvs. şef, atunci reconsideraţi vă rog, pentru că veţi avea parte de cel mai incorect şi insuportabil şef, care nu va fi niciodată imparţial. Va cere mai mult de la tine însuţi decât de la ceilalţi (de ce?). Pentru că aşa e normal, e afacerea ta şi trebuie să munceşti mai mult decât toţi ceilalţi colegi), te va ţine ore suplimentare peste program şi va uita mereu să te plătească, nu îţi va da concedii, nu va avea timp să îţi asculte problemele, nu te va plăti cum trebuie şi tot aşa.
Vă spun aceste lucruri deoarece, în ziua de astăzi să încerci să ai o afacere pentru ca la sfârşit de lună să câştigi un salariu bun, din punctul meu de vedere nu este o variantă bună. Bătaia de cap va fi mult mai mare, responsabilităţile pe masură iar certitudinea unui salariu fix mult mai scazută.
Daca nu vă doriţi cu adevărat să fiţi proprietarii unui cabinet, vă sfătuiesc să mergeţi pe varianta de a fi angajat al unei clinici iar timpul şi resursele financiare pe care le economisiţi să le investiţi în voi, în pregătirea voastră profesională, în dezvoltarea voastră personală şi câştigul va fi mai mare. Este o criza de forţă de muncă în toate domeniile, deoarece toţi angajatorii caută buni profesionişti dar totodată, şi oameni de calitate şi credeţi-ma că se găsesc foarte greu.
Dacă am stabilit şi aceste aspecte, putem trece de acum la lucruri mai simple, cum ar fi găsirea locului potrivit în care veţi desfăşura activitatea. Aici trebuie luat în calcul două aspecte: zona în care este amplasat şi dimensiunile/ compartimentarea spaţiului care va fi transformat în cabinet. Sunt la fel de importante amândouă, aşa încât trebuie îndeplinite ambele aspecte simultan.
Aveţi nevoie de o zonă populată, situată în vecinătatea blocurilor, unde să existe un număr considerabil de iubitori de animale, care totodată să aibă şi în posesie minim unul.
Poziţionarea în vecinătatea unui parc sau a centrelor comerciale este de asemenea benefică, o dată pentru a stabili puncte de reper şi apoi pentru a vă asigura un flux de persoane care vor vizualiza cabinetul dvs.
Este recomandat să fie un loc cu vizibilitate şi trafic pietonal iar accesul să se facă cu uşurinţă, să fie în apropierea staţiilor mijloacelor de transport în comun şi nu în ultimul rând, să dispună de locuri de parcare (o parcare privată chiar şi cu 2-3 locuri, pe care să le puneţi la dispoziţia clienţilor), este un plus care trebuie apreciat.
Spaţiul trebuie să fie suficient de generos şi bine compartimentat. Din punctul meu de vedere ar fi nevoie de un minim de 60 de mp, în care trebuie să aveţi minim o sală de aşteptare pentru clienţi, o sală pentru consultaţii, o sală de chirurgie, o sală destinată comercializării medicamentelor, hranei şi accesoriilor pentru animale şi un grup sanitar. Încercaţi să găsiţi spaţii decomandate în care accesul să se facă separat în fiecare cameră, astfel încât să vă fie facilă intrarea în oricare dintre ele, fără a trece prin altă cameră unde riscaţi să întrerupeţi anumite activităţi.
După ce au fost îndeplinite cele enumerate mai sus sau măcar 80% din ele, este important să punem în balanţă şi preţul pe care va trebui să îl plătim pe acest spaţiu. Recomandarea mea ar fi să încercaţi să vă încadraţi între 8 euro şi nu mai mult de 15 euro/mp.
De asemenea, trebuie luate în calcul şi finisajele, respectiv pardoseala, pereţii, care trebuie să îndeplinească normele sanitar veterinare, respectiv să fie suprafeţe care pot fi uşor spălate şi decontaminate. În cazul în care locaţia nu beneficiază de aceste îmbunătăţiri, luaţi-le în calcul la investiţia pe care o veţi face iniţial, verificaţi certificatele energetice ale spaţiului, interesaţi-vă care sunt cheltuielile de întreţinere lunare ale acestuia şi nu în ultimul rând, negociaţi un contract pe o perioadă cât mai mare, minim 3-5 ani.
Stipulaţi clauze contractuale, precum de exemplu după eliberarea spaţiului o perioadă de minim 2 ani în acel spaţiu nu se vor desfăşura activităţi de profil. Încercaţi să stabiliţi o relaţie cordială pe viitor cu proprietarul, deoarece acest lucru vă va face viaţa mai simplă.
Acum aveţi nevoie de un nume pentru firma dvs. Încercaţi să fiţi originali, încercaţi să transmiteţi un mesaj prin această denumire. Ar fi bine să aveţi 2 sau 3 variante în momentul în care mergeţi la Registrul Comerţului pentru rezervarea denumirii firmei, deoarece este foarte posibil să existe deja o firmă cu o denumire similară sau aceeaşi denumire şi pentru asta e bine să aveţi un plan de rezervă.
Apoi, în funcţie de bugetul alocat, stabiliţi dacă vă veţi ocupa dvs. de înfiinţarea firmei sau veţi plăti serviciile unei firme/ persoane care să se ocupe de această etapă. Eu am mers şi voi merge pe a doua variantă, cu menţiunea să alegeţi cu grijă această firmă/ persoană. Cel mai bine ar fi să aveţi nişte recomandări în privinţa acesteia, pentru a preveni astfel posibilele surprize neplăcute. Vă spun asta pentru că eu am greşit în 2006 atunci când am deschis prima firmă şi ulterior am suportat consecinţele.
Avem spaţiul, avem denumirea, începeti să demaraţi procesul de înfiinţare al firmei. Recomand tot cu o persoană sau firmă de profil, care să vă uşureze munca şi să vă asigure un rezultat satisfăcător.
Veţi avea nevoie de un cont în bancă (şi aici recomand un studiu amănunţit, deoarece opţiuni există şi diferenţele între comisioanele practicate sunt destul de mari).
Apoi autorizările, CMVB, pompieri, DSV pentru punct farmaceutic/farmacie, primărie, în funcţie de sectorul în care vă deschideţi punctul de lucru.
Urmează achiziţionarea casei de marcat şi bineînţeles fiscalizarea acesteia, lucru nu foarte complicat dar rezervaţi-vă pentru aceste lucruri minim o zi.
Achiziţionarea mobilierului, aparaturii, a medicamentelor şi a produselor de care aveţi nevoie în practica medicală de zi cu zi, este un aspect important pe care trebuie să îl analizaţi în amănunt. Studiaţi piaţa, cereţi cât mai multe oferte, negociaţi, interesaţi-vă ce presupune mentenanţa aparaturii pe care o veţi achiziţiona şi prospectaţi cât mai bine toate variantele, înainte de a lua decizia finala de a achiziţiona produsele.
Asiguraţi-vă că v-au rămas fonduri şi pentru promovarea noii dvs. afaceri, deoarece aveţi nevoie obligatoriu de prezenţă în mediu online, asta însemnând website şi reţele de socializare, reclame pe siteuri de profil şi orice alt tip de promovare pe care o consideraţi utilă.
În încheiere doresc să vă prezint reţeta succesului pe care am aflat-o la un curs de management şi care arată aşa:
V + T + P + A = REZULTATE
Pare puţin ciudată, nu? Dar are un sens.
- V – visează, crează-ţi un vis.
- T – este ţinta cu termen limită în care trebuie îndeplinit visul
- P – planifică cum vei ajunge să îţi atingi ţinta
- A – acţionează, apucă-te de treabă, nu mai sta pe ganduri.
Ultimele mele sfaturi, la finalul acestui articol, sunt:
- Să fiţi pasionaţi de ceea ce faceţi
- Să aveţi mereu o atitudine pozitivă
- Să daţi 100% în tot ceea ce faceţi
- Să fiţi cinstiţi cu voi şi cu clienţii voştri
- Să puneţi pe primul plan nevoile şi interesul pacienţilor voştri
- Să nu uitaţi niciodată viziunea şi misiunea voastră
Vă doresc succes!